للتسجيل بالمنتدي بالتسجيل



 
الرئيسيةبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 التفاصيل الكاملة لازمة أوربت مع مدينة الانتاج وتوقف بث القاهرة اليوم.

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
AvaMakar
نائب المدير
نائب المدير


ذكر
السرطان النمر
عدد الرسائل : 4726
الكنيسة : القديس أنبا مقار
العمل : Administration
الشفيع : القديس أنبا مقار
تاريخ التسجيل : 05/01/2010
نقاط : 14003
التقييم : 1

مُساهمةموضوع: التفاصيل الكاملة لازمة أوربت مع مدينة الانتاج وتوقف بث القاهرة اليوم.   الجمعة 24 سبتمبر 2010, 8:39 am

التفاصيل الكاملة لازمة أوربت مع مدينة الانتاج وتوقف بث القاهرة اليوم.





on Thursday, September 23, 2010 at 2:58pm



البداية يوم السبت الموافق 18/9/2010 الصبح مسئولين مدينة الانتاج الاعلامي قاموا بشكل مفاجىء بأصدار قرار وتم تنفيذة في وقتها خلال نفس الساعة !! واليوم اللي كان مقرر لعودة البرنامج مساء بان تغلق الاستوديوهات الخمسة الخاصة بالاوربت و يتم قطع الكهرباء عنها بدعوي التأخر في دفع مستحقات مالية و اللي عرفتة ان كل مايكلموا حد في المدينة سواء مسئول او موظف يتعلل يخوفه من محاسبة جهاز الرقابة الادارية لهم بسبب تقاعسه في شغلة في تحصيل المبالغ المستحقة ودا مال عام. ماشي الخبر وصل مسئولين الاوربت وكلموهم في المدينة ويحاولوا معاهم ان الموضوع يخلص بسبب مواعيد بث البرامج مع وعد ان الفلوس جاهزة وهيتم تحويلها خلال أيام من الادارة السعودية بسبب ظروف العيد و لانه كمان العشر ايام الاواخر في شهر رمضان اجازة في السعودية إلا ان مسئولين مدينة الانتاج الاعلامي متمسكين بالمستحقات حالا !! خلال تحرك سريع من قيادات الأوربت في نفس اليوم لتجنت الاغلاق ولمحاولة بث البرنامج في معادة المعتاد مساء تم ارسال اكثر من ثلاثين شيك بالمستحقات المالية للقناة إلا انها رفضت الاستلام بدعوي انها لا تستلم شيكات بعد مواعيد العمل الرسمية واللي بتنتهي الساعة الخامسة مع وعد بحل الموضوع غدا الاحد لانها قضية تحصيل لا اكثر او أقل !!

الصدمة
يوم الاحد يخرج فريق التقارير بتعليمات من ادارة القناة للعمل وتغطية الاحداث ويكون البرنامج جاهز للبث مساء لان الازمة سيتم حلها كما وعد مسئولين الانتاج الاعلامي اليوم ويتم تحصيل الشيكات والتي كانت مستحقة الدفع خلال نفس اليوم. و لكن ادارة الاوربت تخاطب مراسليها انهم يرجعوا او اللي صور يتوقف عن مونتاج شغلة لانه و بدون سابق أنذار حصلت صدمة للمسئولين بشبكة الاوربت و تعلن مدينة الانتاج الاعلامي من خلال بيان لها فسخ تعاقدها مع شبكة الاوربت وتناشد الجميع بعدم تاسيس القرار!! مبرره بأنه يحق لها قانونا فسخ التعاقد لتأخر الأوربت و لقيامها بأصدار شيكات بدون رصيد – و هذا ما تاكد عدم صحتة – من خلال تصريحات السيد / مصطفي السقا مدير الإنتاج بمجموعة أوربت بأن قضية الشيك بدون رصيد حدثت مرة واحدة ونظرا لكثرة مطالبات مدينة الإنتاج الاعلامي ونظرا لجسور الثقة التي بيننا فقد أصدرنا شيكا، ولكننا طلبنا من المسؤولين عن صرف الشيك عدم صرفه في التاريخ المثبت عليه ، على أن يصرف بتاريخ آخر لاحقا، فمن الطبيعي إذا ذهب المسؤول عن صرف الشيك في غير الميعاد الذي أخبرته به فلن يجد رصيدا، ونحن من منطلق ثقتنا في المسؤولين المصريين أصدرنا شيكا كهذا، ولكن أن يستغل المسؤولون هذه الثقة ويسجلوا علينا إصدار شيك بدون رصيد علما بأنه لم يكن كذلك فهذا أمر غير مفهوم. وينتهي تفسير أستاذ مصطفي اللي انا مصدقة ومقتنع بيه جدا لانه من الشخصيات والقيادات المحترمة جدا والصريحة.

المهم كل اللي فات بياكد انه مدينة الانتاج الاعلامي قامت بدورها مظبوط من خلال أستغلال الشيك و محاولة صرفة الي هي عارفة انه مش هيتصرف و تم تسجيلة علي شبكة الأوربت حتي تضمن قانونيا عدم لجوء الاوربت للقضاء في حالة فسخها للتعاقد من طرفها و يتم بقي عمل عقد جديد و بالتاكيد بشروط جديدة و بالفعل دا اللي حصل واللي يخلينا نتأكد ان اللي بيحصل مع الاوربت بيتم بسوء نية ومبيتة زي مااحمد موسي قال في تصريحاتة لمني الشاذلي.

المهم اصبح الوضع الان امام شبكة الأوربت ملوش غير سبيل وحيد وهو المفاوضات الودية والتي اثبت فيها مسئولين مدينة الانتاج الاعلامي ان لديهم التعليمات بالتعنت والمماطلة و عدم تسوية الامور و انهاء الازمة و الدليل من خلال سرعة تحركهم وقرارتهم بالاضافة بعد ماوصلت للي هي عايزاه انها تجبر الاوربت علي عمل عقد جديد وضعهم شروط عارفين انها صعب تتقبل ويتم الموافقة عليها لانها هتسبب خسائر للقناة.

والشروط اللي تم التصريح عنها ان مدينة الانتاج الاعلامي طالبت رفع قيمة العقد الجديد 25 % سنويا يعني خلال كل اربع سنوات يرتفع بنسبة 100% بالاضافة لتمسكها بالدفع مقدما !!

وبحسبة بسيطة و بناء علي تصريحات طارق يونس مدير تحرير البرنامج بقيامهم بدفع خلال 15 عام ما يقرب من 300 مليون جنية يتبين بأن المبلغ الذي سيدفع خلال نفس المدة بالعقد الجديد سيتعدي المليار جنية.

يوم الأثنين والثلاثاء و الاربعاء كل يوم فيهم في امل ان المشكلة تتحل خلال اي لحظة لان الموقف كلة متوقف علي موافقة مدينة الانتاج الاعلامي وخلال الايام دي كلها أجتماعات مسئولين الاوربت متواصلة ومستمرة لمحاولة تفسير الازمة و للوصول لحل لانهم مش عارفين سبب واضح لاستمرارها و خصوصا ان أوربت من الشبكات اللي بدأت استثمارها مع بداية مدينة الانتاج الاعلامي يعني من اقدم العملاء وتأخر المستحفات عرف عادي في العمل الاعلامي بالاضافة انه المفروض يكون التعامل فيه شوية مرونة او تقدير ع الاقل ومش معني مرونة زي ماناس كتير للاسف فاهمة ان مطلوب من مدينة الانتاج التنازل عن حقوقهم زي ما لمحوا في بيانهم ولكن كل المطلوب كل واحد ياخد حقة مدينة الانتاج ياخدوا فلوسهم ويفتحوا الاستوديوهات و الموضوع يخلص ولكن وبدون سبب مفهوم مستمرين في عدم حل المشكلة و خلال الفترة دي يتحرك الجميع في كل الاتجاهات سواء من خلال اتصالات لوزير الأعلام بالتدخل أو لكبار المسئولين اللي هما من جمهور البرنامج قبل ان يكونوا علي علاقة بالمسئولين بالقناه ولكن لا جديد و مازال موقف مدينة الانتاج الاعلامي ثابت ولا يتغير وبيزيد الامر غموض !!

خلال الفترة دي كلها كلام كتير غير مؤكد و بيتقال واكيد الفترة الجاية هيبان حقيقتة ان كل اللي بيحصل بسبب اتنين من كبار رجال الاعمال في الحزب الوطني واحد فيهم في منصب سياسي كبير بالحزب ( أ . ع ) و ( م . ب ) في طريقهم لعمل شبكة قنوات جديدة علي أسم برنامج معروف!! و مفيش أستوديوهات بالمدينة و هما اللي ورا كل اللي بيحصل و مدينة الانتاج شايفة انها مش خسرانة حاجة لان اللي بتاخدة من الاوربت هتاخدة من رجال الاعمال دول وبالعكس هتستفاد سياسيا لان بالتاكيد اللي هتقدمة القناة الجديدة هيكون محتوي مختلف. والشائعة الاولي في دلالات بدات تبين انها حقيقية !!
شائعة تانية ان اللي بيحصل لشبكة الأوربت بسبب حلقتين من البرنامج كانوا في شهر رمضان واحدة منهم كان فيها نقد مباشر لاحمد نظيف وسياستة الحكومية.

شائعة اخيرة مرتبطة بالانتخابات البرلمانية أولا ليها علاقة بمحمد شردي و منصبة في الحزب الوفد و نية الوفد للحصول علي الاغلبية وانه يعتبر وجودة في اكبر برنامج من حيث المشاهدة مصدر قلق . ثانيا ان الحزب الوطني بيوصل رسالة للاعلام بشكل عام من خلال مايتعرض له اكبر برنامج توك شو لانه حسب أحصائياتة برامج التوك شو ليها تأثير كبير علي الشارع المصري ودا بيهدد مستفبل الحزب الوطني وحصولة علي الاغلبية.

واخيرا القضية بالتاكيد لبست مستحقات مالية ولكن يبقي حل الازمة متوقع نهايتة في اى وقت لانه متوقف بسبب تعنت مدينة الانتاج ولكن حتي اللحظة دي للاسف لا يوجد تأكيد ان البرنامج الاسبوع القادم.



المصدر
الجروب الرسمى ل
عمر اديب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
التفاصيل الكاملة لازمة أوربت مع مدينة الانتاج وتوقف بث القاهرة اليوم.
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: المنتديات المسيحية :: الاخبار المسيحية والعامة-
انتقل الى: