للتسجيل بالمنتدي بالتسجيل



 
الرئيسيةبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 من الاسرار المقدسة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
اشرف فرنسيس
عضو نشيط
عضو نشيط


ذكر
الاسد النمر
عدد الرسائل : 137
الكنيسة : العذراء مريم والانبا بيشوى بالمنية
العمل : موظف اعمال كتابية بشركة الكحال للسجاد
الشفيع : يسطس الانطونى
تاريخ التسجيل : 05/07/2008
نقاط : 55
التقييم : 0

مُساهمةموضوع: من الاسرار المقدسة   الجمعة 11 يوليو 2008, 4:06 pm

هل تم تحريم شرب الخمر في الإنجيل ؟



لأ. الكتاب المقدس لا يحرم الخمر كمادة . كمادة غير محرمة لأنها لو حرمت كمادة كنا لا نستخدمها فى الأسرار المقدسة حتى ولو نقطة . لكن إسمها مادة نفس المادة , فهي غير محرمة كمادة .

هي أيضا محللة كعلاج وليس كمزاج بدليل إن بولس قال لتلميذه تيموثاوس خذ قليل من الخمر لأجل معدتك وأسقامك الكثيرة , طبعا طبعا دلوقتى فيه طرق علاج كتيره غير الخمر لكن زمان كانت تستخدم . حتى فى الجروح , السامرى الصالح صب خمرا وزيتا , الخمر بما فيه من كحول ممكن يكوى الجروح ، والزيت ممكن إن هو يعمل له كده زى عشاء يمنع عنه حاجات كتيره , وكمان الزيت كان بيطرى الجروح والقروح والحاجات دى. فكان الزيت والخمر بيستخدموا فى العلاجات , طبعا دلوقتى الأدوية ارتقت وتطورت وانتشرت فمش محتاجين لخمر لكن دا يدل على إن الخمر كمادة غير محرمة.

كمان انتوا بتتكلموا على مصر , لكن فيه بلاد غير مصر , فيه بلاد باردة جدا وأحيانا يحتاجوا لشىء من الدفىء ولا يمكن الخمر بيديلهم أزيد من الاحتياج , وفيه ناس ساعات بيبقوا في شيخوخه وجسمهم ليس فيه حرارة طبيعية يعنى تعبانين جدا وممكن ياخدوا قليل من الخمر للتدفئة لكن اللي بيحصل في البلاد الحارة والجسم حار طبيعى لما بياخد حرارة زيادة من الخمر بتأذيه وتتعبه جسديا وليها أضرار.

كمان الخمر لابد أن نفرق في أنواع الخمر , الكتاب المقدس فرق ما بين الخمر والمسكر , بيقول على يوحنا خمرا ومسكرا لا يشرب يعنى زى الاباركه اللى بياخدوها فى الكنيسه فيها يمكن ما يطلعش 4% منها كحول , وفيه أنواع من الخمرفيها 60% يعنى حاجة تتلف . عموما نحن لا نوافق على الخمر كمزاج وكعادة يستعبد لها الإنسان وكمسكر لأن الكتاب بيقول الخمر مستهزئة والمسكر عجاج والمترنح بها ليس بحكيم , فحاجات كتير بتمنعها , لكن هى ليست محرمه كعلاج ولا كمادة ...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
من الاسرار المقدسة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: المنتديات المسيحية :: المرشد الروحي :: اقوال الاباء-
انتقل الى: